Informácie o nás
Naše stredisko sa nachádza blizko tohto lyžiarskeho strediska Jasná. V Liptovskom MIkuláši.
História projektu
S týmto projektom sme začali presne 1.Apríla 2014 v hodine 11:59.
História Jasnej
O stavbe lanovky na Chopok sa začalo uvažovať po skončení 2. svetovej vojny. Naplánovaná bola dvojúseková trasa Koliesko–Luková–Chopok (dĺžka 1 145 a 1 090 m). Išlo o dvojsedačkovú lanovku s odpojiteľným závesom vyrábanú Transportou Chrudim v licencii VonRoll. Zvláštnosťou bolo, že cestujúci sedeli bokom k smeru jazdy. Prvý úsek bol uvedený do prevádzky v roku1949, výstavba 2. úseku (na Chopok) prebiehala v rokoch 1952 – 1954, do prevádzky uvedená 29. augusta 1954
Vďaka rozvoju zimných športov na južných svahoch Nízkych Tatier sa zrodila unikátna myšlienka preklenúť hrebeň pomocou lanovky doplnením úsekov Srdiečko–Kosodrevina a Kosodrevina–Chopok. 1. úsek bol dokončený spoločne s 2. úsekom severnej vetvy v roku 1954, 2. úsek bol uvedený do prevádzky 29. augusta 1957[2]. K zdržaniu došlo kvôli právnym sporom Transporty Chrudim a firmy VonRoll kvôli (zo strany ČSSR pravdepodobne zámernému) nedodržiavaniu licenčných podmienok.
Okrem lanovky Koliesko–Luková–Chopok–Kosodrevina–Srdiečko bolo v stredisku (na severnej strane) postavených niekoľko ďalších lanoviek. Ich zoznam je uvedený nižšie.
V roku 1979 (v plnej prevádzke od roku 1983) bola postavená lanovka Otupné–Brhliská, jediná kabínková lanovka v stredisku. Kabínky boli štvormiestne, pre svoj tvar nazývané „vajíčko“. Táto lanovka bola v roku 2009 nahradená novou lanovkou s osemmiestnymi kabínkami. Trasa bola predĺžená z 1 588 na 1 960 m až ku hotelu Grand (do priestoru pred obecným úradom). Nová lanovka má prepravnú kapacitu 2 400 os/h, čo je dvojnásobok kapacity predchádzajúcej lanovky. Hlavným dôvodom bolo zvýšenie bezpečnosti, prepravnej kapacity a pohodlia lyžiarov – údolná stanica lanovky je blízko jedného z hlavných parkovísk.
Všetky štyri úseky lanovky VonRoll boli v polovici 90. rokov zastarané a ich prevádzka bola medzi rokmi 1994 až 1998 postupne ukončená. 1. úsek južnej vetvy (Srdiečko - Kosodrevina) bol v roku 1994 nahradený štvrosedačkovou lanovkou. Podobne v roku 1997, po vyradení severnej vetvy lanovky (Koliesko - Luková - Chopok), bol 1. úsek na severnej strane nahradený štvorsedačkovou lanovkou. Po vyradení 2. úseku na južnej vetve v roku 1998 bol vrchol až do roku 2007 dostupný lyžiarskym vlekom len z južnej strany. V roku 2007 bol lyžiarsky vlek postavený aj zo severnej strany, čím sa vytvorilo provizórne prepojenie oboch lyžiarkych stredísk. Tento stav trval až do roku 2012, keď bol 1. decembra na severnej strane v oblasti Priehyba uvedený do prevádzky nový funitel. 20. decembra bola pridaná nová lanovka z južnej strany, čím bolo po 15 rokoch obnovené spojenie oboch strán Chopka lanovkami.
Sever
Lúčky
· najnižšie položená stanica
· údolná stanica šesťsedačkovej lanovky na Vyhliadku
· budúca údolná stanica lanovky na Priehybu (spodného úseku lanovky na Chopok)
Záhradky
· údolná stanica šesťsedačky na Rovnú hoľu
· údolná stanica šesťsedačky na Priehybu
Priehyba
· vrcholová stanica lanovky zo Záhradiek
· údolná stanica kabínkovej lanovky na Chopok
Rovná hoľa
· vrcholová stanica lanovky zo Záhradiek
· údolná stanica lanovky na Konský grúň
Konský grúň
· vrcholová stanica lanovky z Rovnej hole
Biela púť
· údolná stanica lanovky na Koliesko
· vodný rezervoár pre potreby zasnežovania
Koliesko
Koliesko so súčasnou (vľavo) a bývalou (v strede) stanicou lanovky
· údolná stanica lanovky Koliesko–Luková
· vrcholová stanica lanovky Biela púť–Koliesko
· údolná stanica lanovky Twinliner na Priehybu
Luková
Budova medzistanice Luková, dnes reštaurácia
· vrcholová stanica lanoviek z Kolieska a Otupného
· údolná stanica dnes už zrušenej lanovky na Chopok
Budova na Lukovej slúžila ako vrcholová stanica 1. a zároveň údolná stanica 2. úseku lanovky Jasná–Chopok. Pri rekonštrukcii 1. úseku bola odstránená časť budovy a nahradená vrcholovou stanicou novej lanovky (drevená plošina v popredí fotografie). Údolná stanica 2. úseku bola niekoľko rokov nato (po ukončení prevádzky 2. úseku) prebudovaná na reštauráciu, pričom technické vybavenie lanovky bolo ponechané ako múzeum.
Chopok
· najvyššia prevádzkovaná stanica
· vrcholová stanica lanoviek z Kosodreviny a z Priehyby
Otupné
· údolná stanica sedačkovej lanovky na Lukovú
· do roku 2009 údolná stanica kabínkovej (gondolovej) lanovky na Brhliská; lanovka bola demontovaná a nahradená novou, s trasou predĺženou až k hotelu Grand
Brhliská
· vrcholová stanica kabínkovej lanovky od hotelu Grand
Juh
Srdiečko
· údolná stanica lanovky na Kosodrevinu
Kosodrevina
· vrcholová stanica lanovky zo Srdiečka
· údolná stanica lanovky na Chopok
Krupová
· najnižšie položená stanica na južnej strane
· v budúcnosti údolná stanica lanovky na Kosodrevinu (spodný úsek lanovky na Chopok)